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DNA-Zytometrie

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  • DNA-Zytometrie

    Sehr geehrter Herr Prof. Dr. Wust,

    bei mir (Brustkrebs) wurde vom Tumorgewebe eine DNA-Zytometrie angefertigt (Computeranalyse).

    Ergebnis:

    DNA Diagnose aneuploid
    Malignitätsgrad 2,48
    DNA-Mittelwert 4,99
    DNA Index (modal) 1,01
    2c Deviation Index 24,97
    5c Exceeding Events 4
    9c Exceeding Events 1

    Zahl der Kerne: 99

    Kathepsin D: stark positiv
    Ki 67 < 5%
    PCNA fokal bis 40% positiv
    p53 5% schwach positiv
    Her2 neu schwach positiv

    Östrogenrezeptor 99%
    Progesteronrezeptor 0%

    Ich wüsste gerne, was diese DNA-Zytometrie-Werte bedeuten und inwieweit man auf Grund dieser Ergebnisse eine Prognose für den weiteren Verlauf ableiten kann.

    Hierüber habe ich unterschiedliche Aussagen bekommen.....einmal hieß es, es sei günstig....einmal hieß es, der Krebs würde auf jeden Fall irgendwann weiter fortschreiten.

    Bitte um eine ehrliche Antwort.

    Vielen Dank im Voraus!
    Heike

    PS: Tumorklassifikation: pT2 (4 cm); pNO; G2 (Tumorkern G3); Mx
    Behandlung: Neoadjuvante Chemo (Epirubicin/Taxol); Mastektomie; CMF Chemo; 28 Bestrahlungen; zur Zeit Aromatasehemmer Arimidex)
    Bin Postmenopausal




  • RE: DNA-Zytometrie


    Da wird nach bestimmten Tumor-spezifischen Antigenen wie Proliferationsmarkern (PCNA, Ki67) und Onkogenen (Her2) gesucht. Außerdem Chromosomenanomalien und normierte Werte, die solche Abweichungen beschreiben.
    Die prognostische Wertigkeit dieser Werte dürfte noch nicht bekannt sein (man muß dafür lange Untersuchungsreihen vornehmen). Wenn überhaupt, weiß es am ehesten der befundende Arzt – den müssen Sie fragen.
    Sie haben einige (klassische) günstige Faktoren wie Östrogenrezeptor stark positiv, pN0. Daher sehe ich die Prognose nicht so negativ.
    Vielleicht können Sie sich auch selbst informieren über dieses spezielle Gebiet: www.infobiogen.fr/services/chromcancer.

    Kommentar


    • RE: DNA-Zytometrie


      Ergänzend können Sie anhand der aus Medline ermittelten (beispielhaften) Zusammenfassungen erkennen, dass das Gebiet der Zytogenetik noch nicht so weit entwickelt ist, dass jetzt schon eindeutige prognostische Vorhersagen getroffen werden können. Da sollte man zurückhaltend sein.

      From chromosomal alterations to target genes for therapy: integrating cytogenetic and functional genomic views of the breast cancer genome.
      AU: Monni,-O; Hyman,-E; Mousses,-S; Barlund,-M; Kallioniemi,-A; Kallioniemi,-O-P
      AD: Cancer Genetics Branch, National Human Genome Research Institute, NIH, 49 Convent Drive, Bethesda, MD 20892, USA.
      SO: Semin-Cancer-Biol. 2001 Oct; 11(5): 395-401
      AB: A vast number of recurrent chromosomal alterations have been implicated in cancer development and progression. However, most of the genes involved in recurrent chromosomal alterations in solid tumors remain unknown, despite the recent substantial progress in genomic research and availability of high-throughput technologies. For example, it is now possible to quickly identify large numbers of differentially expressed genes in cancer specimens using cDNA microarrays. Integration of this "functional genomic view" of the cancer genome with the "cytogenetic view" could lead to the identification of genes playing a critical role in cancer development and progression. In this review, we illustrate how the combination of three different microarray technologies, cDNA, CGH, and tissue microarrays, makes it possible to directly identify genes involved in chromosomal rearrangements in cell line model systems and then rapidly explore their significance as potential diagnostic and therapeutic targets in human primary breast cancer progression. Copyright 2001 Academic Press.

      Interphasezytogenetik mit DNA-Sonden fur Chromosom 8 zur Detektion zirkulierender Tumorzellen beim Mammakarzinom.
      [Interphase cytogenetics with DNA-probes for chromosome 8 to detect circulating tumor cells in breast cancer patients]
      AU: Ghadimi,-B-M; Uhr,-J; Tucker,-T; Heselmeyer-Haddad,-K; Auer,-G; Ried,-T; Becker,-H
      AD: Klinik fur Allgemeinchirurgie, Georg-August-Universitat Gottingen, Germany. mghadimi@surgery-goettingen.de
      AB: The detection of micrometastases in the bone marrow or peripheral blood of cancer patients is increasingly used for a more sensitive tumor staging and prognostication. The potential value of the currently used techniques for the detection of epithelial antigens by RT-PCR or immunohistochemistry in respect of specificity is currently controversially discussed. In the present study we demonstrate a new approach which enables the direct visualization of the tumor specific alteration of chromosome 8 in circulating tumor cells. We have therefore studied breast cancer patients with various tumor stages and tried to determine the frequency of circulating tumor cells in the peripheral blood by using interphase cytogenetics for chromosome 7 and 8. Imprints of primary breast cancers and cytospins with circulating tumor cells of corresponding patients were studied in a blinded fashion. The blood samples were generated by immunomagnetic enrichment of circulating tumor cells from peripheral blood by ferrofluid and centrifugation onto cover slips. These cytospins were then hybridized with centromer probes 7 and 8. After analyzing 27 patients with benign as well as malignant breast tumors we can demonstrate that the chromosomal pattern between malignant tumor and corresponding circulating tumor cells is identical. Furthermore, the detection of circulating tumor cells directly correlates with the primary tumor stage. We did not find any cells with chromosome 8 alterations in the patients with benign disease. Surprisingly, even in early breast cancers (T1N0) interphase cytogenetics identified circulating tumor cells in 2 out of 4 patients. In conclusion, interphase cytogenetics represent a non-invasive, sensitive and specific assay for the direct visualization of circulating tumor cells in the peripheral blood. The prognostic value of these findings remains to be further evaluated in larger prospective studies.

      Kommentar


      • Vielen Dank!


        Es ist prima, dass Sie so ausführlich geantwortet haben!

        Danke!

        Dielara

        Kommentar