• Sie können sich hier registrieren, um Beiträge zu schreiben. Registrierte Nutzer können sich oben rechts anmelden.

Iressa

Einklappen

X
 
  • Filter
  • Zeit
  • Anzeigen
Alles löschen
neue Beiträge

  • Iressa

    Sehr geehrter Herr Prof. Dr. Wust,

    Iich verfolge mit großem Interesse Beiträge zum Medikament Iressa. Wie ich gehört habe, befindet es sich im Stadium IV der Zulassung. Können Sie abschätzen, wann es dann in Deutschland auf den Markt kommt? Kann man in Deutschland eigentlich auch mit Medikamenten behandelt werden, die hier noch nicht zugelassen sind, aber bereitts im Ausland?
    Wenn sich Iressa im Stadium IV befindet, hat es dann noch Sinn, sich um die Teilnahme an einer Studie zu bemühen. Falls ja, haben Sie Ansprechpartner?

    Für die Beantwortung dieser Fragen bedanke ich m ich im Voraus!

    Sabine S.


  • RE: Iressa


    Iressa ist eine neue Substanz mit spezifischer molekularer Wirkung. Solange Sie das Medikament selbst bezahlen, können Sie es grundsätzlich auch in Deutschland bekommen (im Rahmen eines Einzelheilversuchs). Wenden Sie sich an die Firma (AstraZenecka, s.u.). Dort werden Sie in erster Linie erfahren, ob in Deutschland Studien laufen und wie Sie das Medikament bekommen können. Wenn Sie das Medikament haben wollen, wäre die Teilnahme an einer Studie der einfachste Weg.

    ZD1839 (IRESSA), an EGFR-selective tyrosine kinase inhibitor, enhances taxane activity in bcl-2 overexpressing, multidrug-resistant MCF-7 ADR human breast cancer cells.
    AU: Ciardiello,-Fortunato; Caputo,-Rosa; Borriello,-Gaetano; Del-Bufalo,-Donatella; Biroccio,-Annamaria; Zupi,-Gabriella; Bianco,-A-Raffaele; Tortora,-Giampaolo
    AD: Dipartimento di Endocrinologia e Oncologia Molecolare e Clinica, Universita di Napoli Federico II, Naples, Italy. fortunatociardiello@yahoo.com
    SO: Int-J-Cancer. 2002 Mar 20; 98(3): 463-9
    AB: Constitutive bcl-2 overexpression increases the tumorigenic and metastatic potential of doxorubicin-resistant, estrogen-independent, MCF-7 ADR human breast cancer cells. We evaluated the sensitivity to taxanes (paclitaxel, docetaxel and IDN 5109) of 2 bcl-2-overexpressing MCF-7 ADR clones and control neomycin-transfected MCF-7 ADR neo cells. The 2 bcl-2-overexpressing MCF-7 ADR clones were relatively resistant to all 3 taxanes, whereas the MCF-7 ADR neo cells were relatively resistant to paclitaxel and docetaxel, but sensitive to IDN 5109. We found that both MCF-7 ADR neo and bcl-2-overexpressing MCF-7 ADR clones express high levels of the epidermal growth factor receptor (EGFR) and its ligand, transforming growth factor-alpha (TGF-alpha). Therefore, we tested the growth inhibitory effect of ZD1839 (Iressa, AstraZeneca, Macclesfield, UK), an orally active, selective EGFR tyrosine kinase inhibitor (EGFR-TKI) that is in clinical development. ZD1839 inhibited the growth in soft agar of all 3 clones in a dose-dependent manner (IC(50) of approximately 0.1 microm). This effect was accompanied by a dose-dependent inhibition of EGFR tyrosine autophosphorylation and of the production of TGF-alpha, basic fibroblast growth factor (bFGF) and vascular endothelial growth factor (VEGF). To determine whether the blockade of EGFR signaling might affect the sensitivity of bcl-2-overexpressing MCF-7 ADR cells to taxanes, cells were treated with ZD1839 in combination with paclitaxel, docetaxel or IDN 5109, and dose-dependent cooperative growth inhibition as well as apoptosis potentiation were observed. Combined treatment with IDN 5109 and ZD1839 also resulted in a significant inhibition of bcl-2 expression in bcl-2-overexpressing MCF-7 ADR cells. These results demonstrate the ability of ZD1839 to overcome taxane resistance in a model of hormone-independent, multidrug-resistant, human breast cancer. Copyright 2002 Wiley-Liss, Inc.

    Kommentar